Wierts en Bouwmaat: een goed team, ook in hoge nood

Veel van onze klanten zijn elke dag terug te vinden in de Bouwmaat-vestiging. Dit geldt ook voor de medewerkers van Wierts, die al vele jaren bij Bouwmaat Heerlen over de vloer komen. We spreken af in Landgraaf waar Bart Dassen en Kevin Janssen van Wierts en Mario Mersini en Kevin de Rijck van Bouwmaat Heerlen in gesprek gaan over deze langdurige samenwerking. Een samenwerking die zelfs tijdens een watersnood uitblinkt.

Allround familiebedrijf

Bart Dassen is Algemeen Directeur en eigenaar van Wierts, een echt familiebedrijf gespecialiseerd in verbouw, renovatie en onderhoud. Bart: “We zijn een allround onderhoudsbedrijf dat alles in huis heeft. Metselaars, tegelzetters, stukadoors, asbestsaneerders, loodgieters, dakdekkers, rioolmonteurs en timmermannen, het is een greep van de in totaal 90 werknemers. We werken vooral voor woningcorporaties, vastgoedbeheerders en verzekeringsmaatschappijen.”

Bart staat sinds 2015 samen met zijn broer Rick aan het roer, de derde generatie in het bedrijf. “Mijn opa is Wierts begonnen als loodgieters- en dakdekkersbedrijf. Toen hij onverwachts overleed nam zijn schoonzoon, mijn vader, het stokje over. Ook mijn oma en moeder waren actief in het bedrijf.

Tijdens de loodgieters- en dakbedekkingswerkzaamheden, kwamen vaak ook vragen voor andere klussen. Zo is het bedrijf gaandeweg gegroeid. Mijn vader was echt een ondernemer. Wij waren destijds ook de eerste in Zuid-Nederland die het asbest certificaat hadden. Hij stond voor goede service, kwaliteit en wilde een goede baas zijn, veel mensen zijn hier al langer dan 15 jaar in dienst. Die lijn zetten mijn broer en ik natuurlijk graag door.”

Als klant voorop staan

Goede langdurige relaties zijn belangrijk voor Wierts, ook met leveranciers. Wierts en Bouwmaat trekken dan ook al meer dan 20 jaar met elkaar op. Bart: “Ik weet eigenlijk niet beter, toen ik zelf nog meeliep als leerling in het bedrijf, gingen we al naar Bouwmaat. Onze medewerkers zijn nog steeds dol op Bouwmaat, ‘ze hebben daar alles’, hoor ik regelmatig.”

Waarom Wierts vaste klant is geworden én gebleven is simpel volgens Kevin Janssen, inkoper bij Wierts: “Het fijnst aan Bouwmaat is de goede en snelle service. Je wordt bij Bouwmaat gewoon heel goed geholpen, dat hoor ik altijd van onze jongens. Als klant sta je voorop en dat voel je. Als je naar iets op zoek bent, loopt er altijd even iemand met je mee. Als je belt wordt er gelijk meegedacht. Als er onverhoopt een keer iets misgaat, is het ook zo opgelost.”

Vrienden en goedlopende processen

Mario Mersini, Medewerker Buitendienst bij Bouwmaat Heerlen, hecht veel waarde aan de samenwerking met Wierts: “We zien elkaar elke dag. Daardoor is er een goede band opgebouwd, ik ben letterlijk vrienden met de jongens van Wierts.” Kevin de Rijck, Manager Vestiging & Verkoop bij Bouwmaat Heerlen, is het hiermee eens: “Kevin en ik hebben dezelfde hobby, voetbal. Als we elkaar bellen hebben we het eerst altijd daar over en dan pas over werk. Ik heb gewoon een korte lijn met Kevin. Zo kan je ook meteen problemen oplossen.”

Bart vult aan: “Zeker bij onze type klanten is een one time fix erg belangrijk. We willen het liefst niet een nieuwe afspraak maken, maar het probleem meteen oplossen. Als je dan een leverancier hebt die meteen beschikbaar is, die goed bevoorraad is én je fatsoenlijk kan helpen. Dat is ideaal. Je weet wat je aan elkaar hebt. Er zijn duidelijke afspraken met elkaar en de processen lopen goed.”

Indrukwekkend project: de watersnood in Limburg

Wierts en Bouwmaat hebben al tijdens vele projecten samengewerkt. Maar er is er één die in het geheugen staat gegrift: de watersnood van juli 2021 in Limburg. Bart: “Dat vergeet ik nooit meer. Het was hier echt een rampgebied, bijna niet voor te stellen. Toen het gebeurde zijn wij het hele weekend met 30 man bezig geweest in Valkenburg om de kelders van corporatiewoningen leeg te pompen en de eerste herstelwerkzaamheden uit te voeren. Het was chaos en alles stond in het teken van het oplossen van de eerste problemen. Daarna zijn we goed gaan kijken wat er eigenlijk allemaal moest gebeuren. In totaal hebben we zo’n 200 woningen aangepakt. Wonen Zuid was de opdrachtgever en vanuit Wierts is er echt een team op gezet om het allemaal voor elkaar te krijgen. Ik kan er een boek over schrijven. Het hele herstel heeft wel zo’n driekwart jaar geduurd.”

Een belangrijke uitdaging was het drogingsproces. Bart: ”In Valkenburg heb je veel mergel en dat zuigt water op als een spons. In totaal hebben we 1.500 bouwdrogers ingezet, die we van heinde en verre lieten komen. Dat drogingsproces was een uitdaging, maar gaf ons wel ook heel even de tijd om dingen voor te bereiden. Daarin was een van de belangrijkste zaken het communiceren met de bewoners. Samen met de opdrachtgever hebben we voor een bouwkeet op locatie gezorgd, zodat mensen binnen konden lopen voor vragen, opmerkingen of even hun verhaal kwijt konden.”

Snel schakelen en advies op maat

Dit acute en zeer belangrijke project kostte de nodige inspanning en ultieme ondersteuning van partners als Bouwmaat. Mario vertelt: “Bouwmaat leverde het isolatiemateriaal en de deuren. Het was een project met 1.300 vierkante meter isolatiemateriaal en zo’n 600 opdekdeuren. Er waren mensen in nood, de materialen moesten er zo snel mogelijk komen. Dan zet je alles op alles om snel te schakelen en alles zo spoedig mogelijk op locatie te krijgen.” Daarnaast was advies op maat noodzakelijk. Mario: “Wat betreft het isolatiemateriaal heb je, door
de eerdere wateroverlast, te maken met een zeer specifieke situatie. Dat vraagt nog meer dan anders om de juiste oplossing en toepassing. We hebben ervoor gezorgd dat adviseurs van Knauf Insulation ter plekke kwamen voor advies. Het contact tussen mij en Knauf Insulation is goed, waardoor we ook hiermee snel konden schakelen. Uiteindelijk is ervoor gekozen om de Knauf Insulation Rock4All toe te passen.”

Betrouwbare partner

Wierts en Bouwmaat zijn een goed team, zelfs tijdens een ramp. Maar ook in normale situaties doet Bouwmaat er alles aan om Wierts tijdens de dagelijkse werkzaamheden te ondersteunen. Kevin de Rijck: “Wij zorgen ervoor dat het proces voor Wierts zo soepel mogelijk verloopt. Dat gaat van bonnetjes die niet gecorrigeerd hoeven worden tot het zorgen dat ze nooit misgrijpen. Het hele systeem moet gewoon kloppen. Daar gaan we elke dag voor. Bart: “Wij hechten veel waarde aan een goedelopende samenwerking. De lijntjes zijn kort en er wordt goed gecommuniceerd. Ik zie Bouwmaat als betrouwbare partner.”