Homigo: alle informatie van elke klus in je broekzak

Als bouwer raak je het overzicht soms kwijt, zeker wanneer er meerdere projecten tegelijk lopen. Daar hebben Joris van der Steuijt en Nicholas Morgan iets op bedacht. Hun app Homigo geeft vakmannen en -vrouwen meer rust, meer tijd en leidt tot minder faalkosten. Bovendien stijgt door het gebruik ervan het vertrouwen van de klant.

Overzicht door ‘WhatsApp’ voor de professional

De Homigo-app is een simpele tool op je telefoon waarmee je als professional het overzicht behoudt over al je klussen. Nicholas legt uit: “Vergelijk het met een WhatsApp-groep, maar dan met meer relevante functionaliteiten voor afstemming en communicatie. Hierdoor weet iedereen op elk moment waar hij aan toe is. In de app leg je afspraken met de opdrachtgever vast, registreer je je uren en beheer je de agenda.”
Joris vervolgt: “Op deze manier heeft de aannemer alle belangrijke informatie van elke klus in zijn broekzak, maar ook op zijn desktop. Daarnaast helpt de app om te gaan met de regeltjes vanuit Den Haag. Dat doen we met handige checklijsten. Bijvoorbeeld die voor de Wet kwaliteitsborging, zodat je onder andere precies weet welk deel van het werk vastgelegd moet worden met foto’s. Bouwprofessionals kunnen zich met Homigo op een positieve manier onderscheiden.”

Een gevoel van controle

Homigo helpt je niet alleen het overzicht te houden op al je klussen, maar geeft de opdrachtgever ook een gevoel van controle en het wekt vertrouwen. Dat vertrouwen is volgens Nicholas en Joris hard nodig. “Een verbouwing of renovatie doe je misschien maar eens in je leven”, zegt Joris. “De meeste mensen hebben er dus weinig ervaring mee. Dat zorgt voor onzekerheid en soms is er ook een bepaalde mate van wantrouwen richting aannemers. Leveren ze goed werk? Komt alles op tijd af?”

Nicholas knikt. “We hebben allebei ervaring met een flinke verbouwing. Joris heeft een heel huis gerenoveerd, ik een appartement. Hoewel beide keren het vakmanschap top was, kwamen we erachter dat het ook mis kan gaan in de communicatie en planning. Niet zo gek, want vooral als de klus wat groter is en er meerdere vakmensen bij betrokken zijn, wordt het moeilijker om overzicht te houden. Daarin zagen we een kans.”

 

Duidelijke en leuke communicatie

Het tweetal ontwikkelde met Homigo een tool waarmee wantrouwen van de klant wordt omgezet in vertrouwen. Nicholas: “Homigo draagt bij aan verdere professionalisering van de bouw door de verbinding te leggen tussen klant en vakman. Het helpt in de communicatie, die wordt duidelijker en leuker. De meeste mensen vinden het hartstikke geinig als ze, wanneer ze bijvoorbeeld op hun werk zijn, een foto toegestuurd krijgen van de voortgang. Het zijn soms hele simpele dingen waarmee de waardering voor de vakman toeneemt.” Joris: “Door bij de opdrachtgever tijdens het offreren aan te geven dat je met Homigo werkt, wordt ook vertrouwen gewekt. Klanten vinden het leuk om op deze manier samen te werken met een professional. Dat zien we ook terug in de succesratio van het aantal gescoorde klussen.”

Meer rust, meer tijd, minder faalkosten

Homigo kent volgens Joris en Nicholas uitsluitend voordelen voor vakmannen en -vrouwen. Nicholas somt ze op. “Homigo geeft ze meer rust, omdat alles op één plek terug te vinden is. Meer tijd, omdat alles via de app efficiënt geregeld kan worden en minder faalkosten omdat er samen gepland en gewerkt wordt. Iedereen in een project weet wat er moet gebeuren. Verandert er iets in de planning, dan ziet ook iedereen dat gelijk.”

Digitaal gebruiksgemak

Over een jaar of tien á twintig zullen bouwbedrijven er waarschijnlijk anders uitzien en digitaler werken. “Homigo is de eerste stap naar beter ondernemen”, belooft Nicholas. “Het is niet de eerste app in de bouwsector. Maar de meeste bestaande software is erg functioneel van aard. Met Homigo zetten we juist gebruikersgemak voorop. Op die manier wordt het op orde hebben van projecten een stuk toegankelijker.”

Probeer het!

Bouwmaat en Homigo bundelen krachten om alle vakmensen in Nederland slimmer en vooral simpeler te helpen professionaliseren. Nicholas: “Samen met Bouwmaat hebben we een actie waardoor je de app zes maanden lang kunt proberen. Dat raden we natuurlijk iedereen aan. Baat het niet, dan schaadt het niet en misschien is het wel de manier om jouw klanten nog beter van dienst te zijn!”

HOMIGO LEVERT KEESBOUW ENTHOUSIASTE KLANTEN OP

Kees Kool van Keesbouw uit Nieuwegein, een bouwbedrijf met acht personeelsleden, werkt sinds een paar maanden met de Homigo-app. “Ik ben ermee gestart om efficiënter te kunnen werken, minder faalkosten te hebben, maar ook om het zelf wat rustiger te krijgen. Dat is gelukt. Voorheen ging de meeste communicatie via mij. Er waren veel losse lijntjes en vaak was niemand helemaal goed op de hoogte.” Dat is tegenwoordig wel anders. “Er zijn nu korte lijnen, tussen de opdrachtgever en mij, maar ook tussen de vakmensen in het project onderling. Homigo zorgt ervoor dat de klant precies weet wanneer iemand langskomt en wat er gaat gebeuren. De klant kan altijd en op elk moment vragen stellen en als er wijzigingen zijn, wordt er snel geschakeld.”

Homigo levert Kees zeer enthousiaste klanten op. “Ze komen niet meer voor verrassingen te staan. Laatst hebben we een woning gebouwd in Leerdam. Daar was geen architect bij betrokken en er waren niet echt tekeningen. De app is veel gebruikt om vragen te stellen en te beantwoorden. Er waren korte lijntjes tussen de elektricien, de loodgieter en de opdrachtgever. Ik als werkvoorbereider hoefde eigenlijk alleen maar mee te lezen en even in te grijpen zodra iets niet klopte.”

Kees noemt Homigo zodoende een mooie uitvinding. “We kunnen nu gemakkelijk transparant en open zijn naar de opdrachtgever toe.
Bovendien is het enorm handig voor mijzelf, alle werknemers en de onderaannemers. Alle mensen op de werkvloer hebben tenslotte toegang tot alle bestanden en ze kunnen zelf ook tekeningen, berekeningen en foto’s uploaden. Wil de opdrachtgever ineens toch liever acht stopcontacten dan zes, dan kun je daar snel iets over afspreken in de app. Het staat genoteerd en iedereen is er bekend mee. Zonder dat we elkaars telefoonnummers zien, wel zo fijn in verband met privacy. Erg handig.”

Nicholas Morgen, Kees Kool, Joris van der Steuijt