Deel dit artikel:

Als je een werkplaats hebt weet je dat het daar soms nogal rommelig kan zijn. Als je pech hebt zoek je lang naar gereedschap of materiaal. We snappen dat je je tijd beter wilt besteden, dus daarom krijg je van ons tips om je werkplaats efficiënt en systematisch in te delen.

Inventariseren en plannen

Het is belangrijk dat je werkplek ingericht wordt naar jouw behoefte. Jij bent uiteindelijk degene die er in moet werken. Dat betekent dat het handig is om voor jezelf te bedenken wat voor jou belangrijk is voor een goede opgeruimde werkplaats.

Wat voor werkzaamheden doe ik het meest?

De indeling van je werkplaats is voor een groot deel afhankelijk van de werkzaamheden die je er uitvoert. Heb je een werkplek in het midden van de ruimte waar je omheen kan lopen of staat er een werkbank tegen een muur? Zijn er bepaalde dingen die je alleen op een specifiek plaats in de werkruimte gebruikt?

Wat heb ik eigenlijk?

Inventariseer welk gereedschap je allemaal hebt. Doe dubbele of kapotte apparaten weg. Ook gereedschap dat je nooit gebruikt kan weg. Misschien kan het nog een tweede leven krijgen via de stichting Gered Gereedschap.
Bedenk in ieder geval: alles dat je niet gebruikt neemt onnodig ruimte in. 

Hoe vaak heb ik het nodig?

Niet al je gereedschap en materiaal zul je regelmatig gebruiken. Leg gereedschap dat je regelmatig gebruikt op een plek waar je zonder obstakels bij kan. Spullen die je minder vaak gebruikt kun je wat verder weg opbergen.
Heb je op deze vragen een duidelijk antwoord? Dan kun je een plan maken voor je werkplaats.

 

Opbergsystemen voor gereedschap

Opbergen

Nu je weet wat je op welke plek nodig hebt kun je beginnen met opbergen. Er zijn verschillende manieren om je gereedschap en materiaal goed en overzichtelijk op te bergen.

Systainers

Systainers zijn modulaire, kunststof containers die makkelijk gestapeld kunnen worden. Ze zijn erg geschikt voor het opbergen van je elektrisch gereedschap. Zo zijn ze veilig voor stof en stoten.

Kijk hier voor een overzicht van systainers.

Organisers en assortimentsdozen

Mocht je nou veel verschillende soorten kleine schroefjes, boutjes, moertjes etc. hebben, dan is een ladekast met doorzichtige laden een oplossing. Met één blik kan je meteen zien waar je moet zijn in de kast. Hiermee bespaar je de tijd die je normaal besteed aan zoeken van het juiste schroefje.

Gereedschapskoffers en gereedschapstassen

Ga je nou regelmatig vanuit je werkplaats naar klussen, dan is het handig om een koffer of tas voor je gereedschap te hebben. Hiermee kun je makkelijk de meest noodzakelijke tools meenemen naar je klus. 

Gereedschapswagen

Het makkelijke van een gereedschapswagen is dat je altijd de belangrijkste benodigdheden bij de hand hebt. Je rolt ze makkelijk van de ene kant van de werkplaats naar de andere kant. 

Op orde houden

De laatst stap van een goed ingerichte werkplaats is misschien wel de belangrijkste: alles op orde houden. Dat betekent: na een werkdag alles weer op de juiste plek terugzetten, rotzooi meteen opruimen, regelmatig schoonmaken en dingen die je niet gebruikt weg doen. In het begin zal het wat tijd en energie kosten, maar al snel wordt het gewoonte en dan sta je er niet meer bij stil. Zo kun je altijd werken in een opgeruimde werkplaats.

Deel dit artikel: