Over Bouwmaat

De mensen van Bouwmaat: Gideon van den Bosch en Karel de Kriek

Deel dit artikel:

Bij Bouwmaat staan we altijd voor je klaar zodat je zo eenvoudig mogelijk succesvol je werk kunt doen. Niet alleen met de verkoop van kwaliteitsproducten, maar ook met handige diensten en kennis. Het zijn de mensen in onze vestigingen, en daarbuiten, die daar elke dag weer voor zorgen. In deze serie maak je kennis met de mensen van Bouwmaat. 

Manager Verkoop & Vestiging Leiden Gideon van den Bosch

De vloer aanvegen

Gideon werkt al zijn halve leven bij Bouwmaat. Zijn affiniteit met de bouw zit in de genen. Zijn vader is namelijk al bijna 50 jaar timmerman. “Op een dag liep mijn vader een Bouwmaat-vestiging in en vroeg of ze daar op zoek waren naar iemand die de vloer kon aanvegen”, lacht hij. En zo begon Gideon op zijn zeventiende als hulpkracht in Leiderdorp en is hij nooit meer bij Bouwmaat weggegaan. Deze ‘krullenjongen’ schopte het tot manager van de vestiging in Alphen aan den Rijn en sinds 2018 is hij manager van Leiden XL.

Klanten gelukkig maken

Zijn agenda ziet er elke dag anders uit. “Dat maakt het zo leuk. De ene dag start ik op de bouwplaats met mijn neus in de bouwtekeningen, de andere keer start ik de dag op de vestiging. Werken bij Bouwmaat geeft me energie. Het ene moment maak je een klant gelukkig door op vrijdagavond het ontbrekende gereedschap af te leveren aan zijn keukentafel zodat hij de volgende dag zijn klus af kan maken. Ik heb weleens de laatste 50 bakstenen bij de klant op de steiger bezorgd. Die baksteen werd uit de productie gehaald. Gelukkig kon ik de benodigde stenen nog bemachtigen.
Zo maak je jezelf onsterfelijk bij je klant.”

Het belang van bereikbaarheid

Gideon werkt nauw samen met Bouwmaat Leiderdorp Compact. “Dit is de eerste keer dat een Compact vestiging is geopend binnen het gebied van een bestaande vestiging. Dat komt doordat de infrastructuur in de grote stad niet optimaal is. De klant moet dan wat langer reizen naar de Bouwmaat-vestiging als hij aan de andere kant van de stad aan het werk is. Nu hebben onze klanten altijd een uitvalsweg naar hun groothandel. Een bijkomend voordeel is dat Bouwmaat bereikbaar is voor een groter gebied. We kunnen dus veel klanten buiten Leiden en Leiderdorp bedienen!”

Klanten als ambassadeurs

Wat maakt werken bij Bouwmaat nu zo speciaal? “De samenwerking tussen Bouwmaat Nederland, de franchisenemer, de vestiging en de klant is heel bijzonder. In de gehele keten zitten ontzettend enthousiaste, leuke mensen met veel wilskracht. Snel schakelen, uitvoeren, klanten ontzorgen, dat is waar we voor staan. Iedereen kan bouwmaterialen verkopen, de toegevoegde waarde zit in onze service en de medewerkers. Die zorgen ervoor dat we zo succesvol zijn. Onze klanten zijn onze ambassadeurs.”

Manager Verkoop & Vestiging Haarlem Karel de Kriek

Uit het juiste hout gesneden

Karel begon in 2004 als vestigingsmanager van een nieuw filiaal in Gouda. Met een lach kijkt hij terug op hoe zijn lange carrière bij Bouwmaat begon. “In de krant stond een vacature met de vraag ‘Bent u uit het juiste hout gesneden?’ De bouwmaterialenkant heeft me altijd gekriebeld, dus ik greep mijn kans. In 2012 stapte ik over naar Hoofddorp, waar toen een nieuwe vestiging werd geopend. Sinds november 2019 ben ik Manager Verkoop en Vestiging bij Bouwmaat Haarlem XL. Ik zit zonder twijfel op mijn plek en heb er nog geen seconde spijt van gehad.”

Een fantastische formule

Er is in al die jaren een hoop veranderd, maar de sfeer en toegankelijkheid is hetzelfde gebleven. “De grootste verandering was waarschijnlijk de opkomst van het internet. Het mooie daaraan is dat we nu multichannel zijn met onze webshop. We zijn 24/7 open. Is de fysieke winkel dicht, dan bestel je online. Het is niet alleen uit commercieel oogpunt, maar ook een boost voor de klanttevredenheid. De kracht van Bouwmaat is niet zozeer het verkopen van materialen, maar onze formule. Hoe kunnen we onze klanten succesvol maken en helpen? Dat doen we als geen ander in de branche.”

Er is in al die jaren een hoop veranderd, maar de sfeer en toegankelijkheid is hetzelfde gebleven. “De grootste verandering was waarschijnlijk de opkomst van het internet. Het mooie daaraan is dat we nu multichannel zijn met onze webshop. We zijn 24/7 open. Is de fysieke winkel dicht, dan bestel je online. Het is niet alleen uit commercieel oogpunt, maar ook een boost voor de klanttevredenheid. De kracht van Bouwmaat is niet zozeer het verkopen van materialen, maar onze formule. Hoe kunnen we onze klanten succesvol maken en helpen? Dat doen we als geen ander in de branche.”

Karel vindt de Bouwmaat-formule nog steeds fantastisch. “We doen alles om onze klanten te bedienen. We proberen ons assortiment aan te vullen in samenwerking met regionale leveranciers zodat onze klanten één inkoopmoment blijven houden. En hebben we een aantal artikelen niet op voorraad, dan leveren we die uit een andere vestiging. Ik woon bijvoorbeeld in Hoofddorp en rijd dan daar langs de vestiging om die artikelen naar Haarlem te brengen. We doen er dus werkelijk alles aan zodat de vakman direct zijn spullen heeft. Dat wordt erg gewaardeerd.”

Go with the flow

Karel is een echte teamplayer, dat is ook erg belangrijk in zijn functie. “We gaan voor optimaal resultaat. We spelen Champions League, iedereen moet topfit en superscherp zijn. Mijn taak is om het overzicht te behouden en constant proberen te verbeteren. En natuurlijk mag ik het team enthousiasmeren. Elke dag is anders. Als je binnenkomt en het is druk dan ga je lekker met de flow mee.
Ik vind de B2B-kant heel leuk omdat je met zulke multifunctionele klanten werkt. Ze zijn niet alleen eigenaar, maar kopen ook spullen en voeren de klus uit. En het mooie van Bouwmaat is dat we er alles aan doen om ze te ontzorgen en ontlasten. Hun succes is ons succes!”

Meer lezen

Deel dit artikel: