Bedrijf en ondernemenServices en maatwerk

Wat te doen bij een meningsverschil?

Deel dit artikel:

De rijdende rechter. Een van de best bekeken programma’s van de Publieke Omroep. Kijkers vragen zich af hoe men toch elke week van een mug een olifant weet te maken. Of vraag je jezelf af hoe je voorkomt daar ooit terecht te komen? Vaak gaat daar jarenlange wederzijdse frustratie aan vooraf. Wat te doen bij een meningsverschil?

1. Check gegevens

Voorkomen is uiteraard beter dan genezen. Een conflict met een klant of leverancier gaat vaak over het niet betalen van een factuur. Controleer op voorhand het bedrijf en de persoon met wie je zaken doet. Google de gegevens en controleer het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Na een korte zoektocht kom je er achter of men het bedrijf associeert met malafide praktijken of dat jouw toekomstige opdrachtgever bekend staat als wanbetaler.

2. Maak goede afspraken

Ook het maken van goede afspraken voorkomt vaak een conflict. Maak afspraken met zowel leveranciers als opdrachtgevers. En zet deze indien nodig op papier. Geef aan wat je voor de klant kan betekenen of wat je van een leverancier mag verwachten.

3. Luister naar de tegenpartij

Heb je persoonlijk, telefonisch of online een negatieve recensie ontvangen? Los het op! Neem contact op met de tegenpartij. Reageer niet aanvallend of verdedigend, maar bied een luisterend oor. Vat het verhaal samen en geef aan dat je het probleem gaat onderzoeken. Met deze manier van communiceren, neem je de ergste woede weg. Geef aan dat je de belangrijkste feiten genoteerd hebt en er zo snel mogelijk op terugkomt. Haal vervolgens diep adem en scheid emoties van feiten.

4. Geef fouten toe

Zat jij fout? Geef je fout toe en overleg hoe het in het vervolg beter kan. Stel je kwetsbaar op. Misschien vind je het lastig om fouten toe te geven, maar denk aan je positieve imago in de markt. Een teleurgestelde klant of leverancier verspreidt zijn negatieve ervaring snel en dit levert je een slecht imago op, met alle gevolgen van dien. Is de tegenpartij fout? Laat dit dan op een rustige en zakelijke manier weten. Onderbouw jouw verhaal met feiten. Geef aan dat je graag samen naar een oplossing wilt zoeken.

Lijken de tips niet te werken en kom je samen niet tot een oplossing? Schakel dan juridisch advies in. Het is belangrijk dat je juridisch sterk staat en je indekt tegen kosten van juridische hulp. Je wilt uiteindelijk niet opdraaien voor kosten van een advocaat, die drie keer jouw eigen tarief hanteert.

Deel dit artikel: