Bedrijf en ondernemen

Uurtarief bepalen? Vier tips!

Deel dit artikel:

Het vaststellen van een uurtarief is lastig voor een ondernemer. Een te hoog uurloon resulteert in weinig opdrachten en bij een laag uurloon, snijd je jezelf in de vingers. Bij het bepalen van een goed uurloon komen verschillende componenten kijken. Wij zetten vier belangrijke factoren op een rij!

1. Eén tarief?
Misschien doe je vaak werk wat de concurrent ook doet, maar er komt soms ook specialistisch werk voorbij. Je bent niet verplicht om één uurtarief te hanteren voor alle omstandigheden. Een groeiend aantal professionals hanteert diverse tarieven.

2. Opdracht
Kijk kritisch naar de opdracht. De aard van de klus speelt hierbij een belangrijke rol. Zijn jouw werkzaamheden uiterst specialistisch? En doen maar weinig concurrenten je dit na? Dan is het vanzelfsprekend dat je een hoger uurtarief hanteert, dan wanneer talloze concurrenten dezelfde klus ook uit kunnen voeren.

3. Onderhandelen
Oefen je onderhandelingstechnieken. Vaak is er nog ruimte tussen jouw minimale vraagprijs en het bedrag dat jouw opdrachtgever wilt betalen. Geef de opdrachtgever het gevoel dat hij of zij kiest voor kwaliteit en dat men meer krijgt voor weinig. Zorg te allen tijde voor een goed gevoel bij de uiteindelijke prijsafspraak. Voor jezelf en de opdrachtgever. Wanneer dit niet het geval is; overweeg dan de opdracht te annuleren. Grote kans dat je bij een negatief gevoel minder kwaliteit neer zult zetten of minder klantgericht bent. Dit gaat ten koste van jouw positieve imago.

4. Goed imago
Wanneer de kwaliteit van een product altijd goed is en nooit tegenvalt, vraagt de producent in de loop der jaren meer voor zijn product. Zo is het ook bij vakwerk. Als je kwaliteitswerk aflevert, zijn jouw klanten tevreden en zeggen dit voort. Je mag dan op den duur meer vragen voor jouw werk. Uit onderzoek blijkt dat vakmannen met een professionele website of bedrijfsprofiel en voorzien van positieve klantbeoordelingen een betere prijs kunnen vragen voor hun werk. Zorg er dus voor dat jouw klanten hun tevredenheid voortzeggen.

Deel dit artikel: